אף אחד לא באמת מכיר את ההיסטוריה המדויקת של האניאגרם, בעיקר משום שהיא מגיע ממגוון כה רחב של מקורות. שלושה מקורות עיקריים שניתן לייחס לאורך הדורות כוללים את הצד המיסטי של היהדות (הקבלה), מיסטיקה נוצרית (אבות המדבר), והאיסלאם (סופים). יש לו גם שורשים במסורות אזוטריות באסיה, המזרח התיכון, ובמזרח אירופה.  

באשר לסמל של האניאגרם, מקורותיו מגיעים באופן דומה ממגוון רחב של מסורות. ההבנה של זרימת ההתפחות באמצעות הסמל מבוססת על כתבים מתמטיים המגיעים עד לפיתגורס ולעבודה נאופלטונית, במיוחד של פלוטינוס, ה"אנאדות" (המאה ה-2). עם זאת, הבנות עתיקות אלה אינן חלות על תחום הפסיכולוגיה כפי שאנו מכירים אותה היום עד שנות ה-1900 המוקדמות. אז למרות שהאלמנטים הם בני אלפי שנים, התברר כמה מעשי זה לצמיחה אישית וחקירה רוחנית רק במאה ה-20. אבל תחילה היה על זה להיות מוצג לעולם המערבי על ידי אדם אקסצנטרי למדי...

 

הדרך הרביעית של גורדייף

Gurdjieff

ג'ורג' איוונוביץ' גורדייף היה מיסטיקן יווני ארמני-שנסע רבות ברחבי העולם ולמד עם עשרות מאסטרים דתיים. לאחר מכן הוא פתח את בתי הספר הרוחניים שלו שבהם הוא לימד את מה שהוא כינה "העבודה", התהליך הרוחני של להיות ער לעצמך. לא מרוצה משלושת הדרכים הראשונות של השגת הארה (להיות נזירה או נזיר, פאקיר, או יוגי), הוא קרא לתורתו הדרך הרביעית, כי ניתן היה לתרגל אותה ועדיין להמשיך לחיות את חיי היומיום, בניגוד לשלושת הדרכים האחרות שבהן היה מצופה מהמתרגלים להפריד את עצמם מהעולם. הוא היה טיפוס אקסצנטרי למדי, והיה ידוע שעשה את תורתו קשה בכוונה כדי לגרום לתלמידיו לחשוב בכוחות עצמם. הוא כתב בהרחבה על קוסמולוגיה, פילוסופיה, מוסיקה ומתמטיקה, כמו גם על נושאים רבים אחרים, אבל הוא ידוע על ידי רוב האנשים כאיש שהציג את סמל האניאגרם לעולם המערבי המודרני. הוא ראה אותו כמייצג, או כסמל המייצג את זרימת האנרגיה, מפה של מעגל הצמיחה או התפוררות. הוא לא היה זה שצרף את תשעה סוגי האישיות לתשע הנקודות - זה היה אוסקר איצ'זו. עבודתו של גורדייף עסקה בעיקר עם מקומו של האדם ביקום וכיצד אנו מגיבים ללחציו עם דפוסים של הרס עצמי.

 


העבודה של אוסקר איצ'זו

Oscar Ichazoהאניאגרם כפי שאנו מכירים אותו היום לא היה כל כך שימושי עבורנו אם זה לא היה הודות לעבודתו של אוסקר איצ'זו, מיסטיקן יליד בוליביה שהיה לו את אותו הרעב כמו לגורדייף לתורות האזוטרית, מה שהוביל אותו לקרוא ולנסוע רבות. חוקר מבריק מאוד, הידע שלו בשפות אפשר לו לקרוא את הכתבים העתיקים בשפות המקוריות שלהם. לאחר שלמד את האניאגרם עם גורדייף, הוא הלך הביתה ומצא שהוא יכול להחיל את האניאגרם על טיפוסי אישיות, מציאת המקום הנכון של כל טיפוס סביב הסמל, ומתן שמות ל"קיבעון האגו" של כל טיפוס, היה המיזוג שלו של תשעת המספרים עם הפסיכולוגיה המודרנית. המערכת שלו למעשה כללה 108 אניאגונים (תשיעונים), כפי שכינה אותם, אבל רק ארבעת הראשונים באמת התייחסו לרעיון של אישיות כעצמי כוזב. ב-1970 הוא פתח את בית ספר אריקה, והתחיל ללמד את המערכת של האניאגונים (תשיעונים), כמו כן גם מגוון רחב יותר של רעיונות, לאחרים.


קלאודיו נראנחו

Dr  Claudio Naranjoקלאודיו נראנחו, פסיכיאטר יליד צ'ילה שעבד בקליפורניה היה בין חברי הקבוצה הראשונה שירדה לבית הספר אריקה ללמוד עם איצ'זו. הוא התהעניין במיוחד באניאגרם, והחל ללמד אותו לתלמידים שלו בקליפורניה. אחת התרומות הגדולות של נראנחו היתה לעבות את האיכויות הפסיכולוגיות של כל טיפוס, כיוון שהיה מוסמך באופן ייחודי לעשות זאת כמטפל גשטאלט מאומן שלמד ישירות תחת פריץ פרלס. עם ההבנה של תשעת הטיפוסים, הוא הצליח לקבץ את המטופלים שלו יחד לפי ההפרעות הפסיכולוגיות שלהם ונתן להם לדבר על החוויות הפנימיות שלהם. זה היה הדבר שקדם למה שהפך להיות ידוע מאז 1970 כגישה הנרטיבית: להזמין פאנלים של אנשים מכל טיפוס לדבר על ההרגלים הנפשיים, הרגשיים, והאינסטינגטיביים שלהם.


דון ריצ'רד ריסו

דון ריסו

דון ריסו למד על האניאגרם בזמן שהיה בהכשרה לישועי ב-1970 באוניברסיטת טורונטו. הוא הוקסם מהדיוק של תיאורי הטיפוסים, אך מצא כי האניאגרם יהיה אמין יותר אם הוא יהיה מסוגל להתוות את הרמות של התפתחות מרמות לא בריאות לרמות בריאות של כל טיפוס, ובכך מראה כיצד האניאגרם לא רק מדגיש את תשעת הנוירוזות כל כך ברור, אלא גם איך תשעה הטיפוסים נראים כשהם כבר ממשו את האני הגבוה שלהם. גם הוא וגם שותפו ראס הדסון תרמו רבות על ידי מתן הרבה תיאורים מלאים יותר של תשעת הטיפוסים, המקשרים את הטיפוסים ברמות לא בריאות שלהם למחלות נפש במדריך האבחנות והסטטיסטיקות להפרעות נפשיות (DSM).


א.ה אלמאס

א.ה אלמאס

חמיד עלי אלמאס למד את האניאגרם תחת קלאודיו נראנחו בשנות השבעים המוקדמות ולאחר מכן ייסד את בית הספר Ridhwan, המלמד את גישת היהלום לאניאגרם. גישת היהלום ממשיכה את האניאגרם על ידי הצבתו בתוך ההקשר הרחב יותר של החיפוש אחר האמת וההתכוונות למציאות.


 

 

מידע נוסף

אין דרך לגעת בכל היבט של ההיסטוריה של האניאגרם כאן, בעיקר בתובנות שנכנסו לעבודתו של גורדייף, כיוון שהיסודות שלו מורכבים ממגוון רחב של מסורות היסטוריות ודתיות. למסורות אלו  היו השפעות אחת על השניה במשך אלפי שנים כשסחר והגירה הפכו את שיתוף הידע בין תרבויות לאפשרי.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר של דון ריסו וראס הדסון The Enneagram Institute